Rolowanie mięśni po treningu siłowym – przewodnik od A do Z

Radosław Kojta

Rolowanie mięśni po treningu siłowym – przewodnik od A do Z

Rolowanie mięśni to coraz bardziej popularny sposób na poprawienie jakości regeneracji naszego ciała. Jest to znakomite uzupełnienie treningu, pozwalające na utrzymanie mobilności mięśni i stawów, a także zmniejszenie ryzyka pojawienia się kontuzji. Wpływa również pozytywnie na odżywienie włókien mięśniowych.

 

Czym dokładnie jest rolowanie?

 

Rolowanie to nic innego jak forma masażu, którą możemy wykonać sami, bez potrzeby odwiedzania gabinetu fizjoterapeuty. Uzyskane w ten sposób efekty są bardzo podobne do tych, które może zapewnić nam profesjonalny masażysta.

Sam proces rolowania jest bardzo prosty. Jest to po prostu przesuwanie się po wałku umieszczonym na twardym podłożu. Ze względu na to, że przyjmuje on wtedy większość obciążenia naszego ciała punktowo, to dochodzi do masażu mięśni, które akurat w danej chwili znajdują się nad wałkiem.

Rolowanie zapewnia nam przede wszystkim lepsze odżywienie i nawodnienie zmęczonych treningiem mięśni, poprawia tempo regeneracji i pozwala na rozluźnienie i zrelaksowanie mięśni po ciężkim treningu fizycznym.

 

Co daje nam rolowanie?

 

Rolowanie po treningu siłowym ma wiele zalet. W trakcie wysiłku mięśnie spinają się i kurczą. Jeśli potraktujemy je wałkiem, znacząco przyspieszy się regeneracja potreningowa. Co prawda rolowanie nie jest na początku zbyt przyjemne i możemy odczuwać duży ból w trakcie pierwszych prób, ale mija on wraz z nabyciem praktyki.

Rolowanie pozwala nam:

  • rozluźnić i zmniejszyć napięcie mięśni
  • poprawić tempo dostarczania składników odżywczych i wody no mięśni, dzięki czemu “zakwasy” zostaną szybciej usunięte z naszych tkanek, a regeneracje znacząco przyspieszy
  • zmniejszyć ryzyko pojawienia się kontuzji. Regularne rolowanie mięśni poprawia ich elastyczność, mobilność i zakres ruchu. Dzięki temu zarówno one jak i stawy, będą bardziej przygotowane na kolejne wyczerpujące wysiłki
  • zmniejszyć ból  mięśni wywołany nadmiernym napięciem włókien

 

Kiedy stosować rolowanie?

 

Mięśnie możemy rolować zarówno przed jak i po treningu. Rolowanie się przed wysiłkiem jest bardzo dobrą rozgrzewką, która pomoże nam uplastycznić nasze mięśnie i je rozluźnić. Rolowanie po treningu pozwala natomiast zmniejszyć ich bolesność, przyspieszyć regeneracje i rozluźnić je po ciężkim treningu.

 

Wybór odpowiedniego rollera

 

Wybór odpowiedniego rollera jest niezwykle ważny. W sklepach znajdziemy mnóstwo sprzętu, różniącego się rozmiarami, kształtami i twardością. Rolki dobieramy w zależności od naszych potrzeb i tego do czego chcemy je wykorzystywać. Jeśli będą one małe i cienkie, to ich działanie będzie dużo bardziej punktowe, a większe sprawią, ze masaż okaże się kompleksowy. Im mniejsza rolka tym efekty jej użycia są bardziej bolesne.

Ważna jest także twardość rolki. Mówi ona o tym jak głęboko zagłębi się ona w nasze mięśnie. Im rolka bardziej miękka, tym masaż będzie delikatniejszy. Z drugiej strony, korzystanie z twardych rolek jest niezwykle bolesne.

Osoby początkujące powinny zacząć od prostej, miękkiej rolki i w miarę nabywania doświadczenia i przyzwyczajania organizmu przenosić się na te bardziej twarde i wyszukane.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *